teamponnydressyr

Alla inlägg den 10 september 2011

Av teamponnydressyr - 10 september 2011 21:04

Hallå!


Idag när jag vaknade mådde jag inte riktigt bra :( Har fått den där höstsnuvan...

Så min dag har vart ganska lugn.


Började med att jag åkte upp till stallet och släppte ut alla hästarna (9 stycken) samt tvättade och smorde Rivers mugg. Han har nämligen haft en rejäl omgång den här hösten... Det torkade ut totalt då jag gjorde misstaget att smörja med hästsalva som tydligen är uttorkande... Så det sprack upp och han blev helt plötsligt jättehalt.


 

Vi tog ut veterinären och fick tipset att vi skulle smörja med parafinolja. Man brukar använda sådan olja när man smörjer in utemöbler. Det har fungerat jättebra, så nu är vi på sluttampen när det gäller mugg den här hösten... Alltid lär man sig något :)

 


Iallafall, så slappade jag den största delen av dagen. Åkte inte upp till stallet förens på eftermiddagen/kvällen. Då jag red och gjorde all stallgöra, såsom foder, mockning, bytte vatten mm.


Sedan hoppade jag lite på ridbanan :) Det var andra gången som jag hoppade River, så det var inget avacerat utan bara lite bommar och ett litet kryss. Riktigt kul hade vi iallafall :)



När jag var nöjd med det red jag lite dressyr med fokus på övergångarna. Han ska bara vänta på mig och ta mina hjälper direkt. Han blir gärna lite lat och försöker komma undan genom att "stanna upp" istället för att gå fram. Gick riktigt bra på slutet, kul :) 

Bjuder på en bild från träningen förra veckan. Bilder från idag kommer, om ni vill se dem såklart ;)  


// Felicia




Av teamponnydressyr - 10 september 2011 20:08

   Idag red jag ut i skogen och mamma cyklade:D Tänkte lägga upp lite bilder på när jag red:D Red dressyr ute och han var jätteglad och pigg!!! :D Här kommer bilderna:      

  (fotograf Mamma)

   Sötaste Thommy!<33



  Då har ni fått lite uppdatering:D Skriver mer imorgon om ridpasset!:D

//Cornelia


Av teamponnydressyr - 10 september 2011 14:29

Jag kan passa på att rekomendera ett av mina bästa träning- och tävlingsredskap.


Det är stallboken:

  


Stallboken använder jag mig av varje dag. Jag skriver vart jag rider, hur det går osv. Ett riktigt bra utvärderingsverktyg helt enkelt. I slutet av varje vecka finns en ruta där det står: "Veckans tränings & tävlingsresultat samt övriga anteckningar". Där skriver jag upp mina mål och planer. 


Jag tror att det är väldigt viktigt att utvärdera sina ridpass och inte bara säga: Det gick bra/ dåligt idag, utan lite mer utformligt. Vissa kanske utvärderar i huvudet, för sig själv. Men för mig är det bästa att skriva ner alla tankar så man kan titta tillbaka och se om man har utvecklats.


// Felicia



Av teamponnydressyr - 10 september 2011 12:56

Nu ska jag försöka mig på att skriva mitt första "riktiga" inlägg :)

Tänkte skriva lite om hur hästarna började ta en sådan stor plats i mitt hjärta.


Det började nog inte med hästarna egentligen, utan med djur överhuvudtaget. För jag har nämligen alltid varit en riktig djurälskare. Jag minns när min första fisk, som hette Karin, dog... Jag var helt förstörd! Pappa sa att vi kunde spola ner henne i toaletten. Det tyckte därimot inte jag!

Jag gjorde iordning en gravsten och bjöd in hela familjen på begavning. 


Efter fiskarna skaffade vi faktiskt vandrande pinnar, tro det eller ej... Vi har även haft möss... Lite halväckliga djur i vissas ögon... Sedan blev det kaniner (har kvar 4 stycken, fast småsyrrorna har väl fått ta över dem nu...)   


Aja, nu över till hästarna... När jag var sex år började jag, som de flesta, på ridskola. Red en dag i veckan och var helnöjd med det. Sen efter några år kände jag att det här med ridning var något som jag ville syssla med.  


Så jag slutade med mina andra aktiviteter (fotboll, dans, tennis) för att lägga all tid på hästarna. Blev hästvärd åt en lite busponny på ridskolan vid namn Hampus.Då kallades han för pissnisse, och gör kanske det även idag... Det för att han ALLTID gick in i mitten och kissade under ridlektionerna. 


Tänkte faktiskt avsluta det här inlägget och fortsätta vid ett senare tillfälle. 

Antar att ni inte orkar läsa allt på en gång. Eller?!

Av teamponnydressyr - 10 september 2011 12:52

   Hejsan! Nu tänkte jag skriva lite om mig och min början med ridningen. Det började när jag var 2,5 år gammal. Då red jag på Ekeby Ridskola. När jag blev ca 5 år började jag rida på shettisar på en annan ridskola som jag sen fortsatte med i flera år. Jag tävlade mini fälttävla och hoppning med den på ridskolan. Sen fick jag en lite envis B-ponny som jag hade på foder. Han hetter Vigge. Här är en bild på honom:




På honom tävlade jag lokal dressyr och blåbärs hoppningar. Han var inte direkt sammarbetsvillig så han var inte positiv framåt. Sen köpte vi Thommy för att Vigge inte ville så mycket. Här är en bild på Thommy när vi just hade kommit hem från Södertälje och hämtat honom:

  Thommy var 6 år när vi köpte honom. Och jag var 8 år. Han hade bara gått hoppning och hade startat en ponnygalopp. Men när vi köpte honom så var jag hoppintresserad.  Men han var jättestark och jag var inte så stark och rådde inte på honom . Jag hopptränade några år men sen när vi hoppade lite högre blev jag osäker och jag åkte av flera gånger och då blev jag rädd. Så då började jag med dressyr. I början tränade jag mest och red blåbärsdressyr och sen började jag tävla lokalt. Det gick inte så bra i början men med åren började jag rå på honom och då gick det allt bättre och bättre. Här kommer en bild:


  Och sen började jag tävla regionalt och till slut efter alla dessa år med kämpandet så fick jag mina nationella kval! :D Och nu tävlar jag nationellt och ska försöka kommer ännu längre:D Här kommer en bild från en nationell tävling i skåne 2011:


  Ja då har ni fått veta lite om min början med hästar! :D


// Cornelia


Presentation

Hej och välkommna! Vi är två hästtjejer som tycker om dressyr. Cornelia heter hon till vänster på headern och hon har två ponnysar som heter Norsella och Thommy. Ebba heter hon till höger och hennes ponny heter Virdarnas Polyester.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards