teamponnydressyr

Alla inlägg den 1 januari 2012

Av teamponnydressyr - 1 januari 2012 21:54

Hejsan!  Nu är det ett nytt spännande år som har börjat! Många roliga tävlingar med vänner och min kära ponny!


Dagens Ridpass:

Idag red jag lite dressyr i ridhuset :) Jag gjorde honom lite lösgjord inför träningen imorgon. Jag gjorde mycket övergångar och samling till ökning i galoppen. Gjorde lite travlängninar, de var jättefina! Han var pigg och kom igång bra och höll i hela lägningen!:) Jag gjorde lite öppnor, slutor och skänkelvikninga.


Mamma fotade men bilder kommer från träningen imorgon om det inte blir försent när jag kommer hem från träningen.

// Cornelia

Av teamponnydressyr - 1 januari 2012 14:34

I går när jag var uppe i stallet och fodrade hade River inte ätit upp sitt EM hö och ville heller inte ha sitt Kvällshö... Kraftfodret slukade han i sig utan problem. När ägaren till stallet var uppe och fodrade i morse hade han varken ätit upp höet som var kvar från igår eller det nya morgon höet...


Han ringde oss vid halv sju och berättade det här. Jag blev forstås orolig och åkte upp till stallet för att kolla till honom. Han stog så glatt i hagen och verkade INTE lida   Han var helt som vanligt med andra ord. När vi sedan vid lunch fodrade åt han upp allt hö på nolltid.


Jag vet faktiskt inte vad detta berodde på, men jag kan tänka mig att han var lite orolig för alla smällare... Vi har stoppat halm i alla fönster i stallet för att raketerna inte skulle lysa in i boxarna. Så han har antagligen stått där och käkat en hel del i natt och kanske helt enkelt var mätt. Vem vet?!


Nu verkar han som vanligt i alla fall, så vi får se. Jag tänkte bara rida lite lugnt idag och känna efter hur han känns.


// Felicia



Av teamponnydressyr - 1 januari 2012 13:52

Jaha, då var det 2012   Jag tycker om att det ibland blir ett nytt år med nya krafter och mål. Man kan liksom börja om på något sätt. 


Träningen för Marianne Essén i fredags gick i alla fall riktigt bra. Vi red mycket grundläggande för att Marianne skulle kunna se på vilken nivå vi ligger. Vi började med att bara koncentrera oss på våra sitsar i skritt, vilket var väldigt bra då Marianne bara kunde nämna vad man skulle tänka på då och då så visste man precis vad hon menade.


Vi tränade sen på lite övergångar och tempoväxlingar för att se att hästarna strävade efter samma mål som oss. Red ganska stora vägar och bågar över hela ridhuset som uppvärmning. Gjorde lite samma sak i galoppen, stora vägar och tempoväxlingar. Jag stod lite i lätt sits för att han skulle få galoppera på genom ryggen.


Vi fortsatte med galoppserpentiner över hala banan i förvänd galopp. River kändes bärig och mjuk. 


Vi travade på en 10-metersvolt och red lite tagen bakdel. Flyttade sedan ut bakdelen istället. Ökade och minskade volten med hjälp av skänkelvikning. River kändes följsam och fin. 


För att vi ska komma vidare tyckte Marianne att jag ska försöka få ihop honom mer i formen och hela kroppen. Han ska bli lite mer "kvick i fötterna" och få energin mer uppåt. Jag fick många riktigt bra tips av Marianne som jag ska ta nytta av framöver  

             


Hur tycker ni att han klär i sin nya outfit? Själv är jag väldigt nöjd  


// Felicia    


Presentation

Hej och välkommna! Vi är två hästtjejer som tycker om dressyr. Cornelia heter hon till vänster på headern och hon har två ponnysar som heter Norsella och Thommy. Ebba heter hon till höger och hennes ponny heter Virdarnas Polyester.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards