teamponnydressyr

Alla inlägg den 15 januari 2012

Av teamponnydressyr - 15 januari 2012 19:45

Idag har vi vart och ridit på Gunstad. Det är ett jättefint ridhus med det bästa underlaget jag ridit på. Det ger verkligen "gung" i takten utan att vara tungt. 


Jag började med att hoppa tre studs på långsidan för att han skulle bli lite glad och lösgjord. Det var verkligen länge sedan vi hoppade sist, så River var jättepigg  


Sedan jobbade vi mycket övergångar och tempoväxlingar mellan alla gångarter. Den större delen av ridpasset jobbade vi i galopp där vi gjorde massor av övningar som skänkelvikningar, förvänd galopp, kvartspiruetter mm. Han kändes väl reglerbar.


Jag är nöjd  

   

Det fanns en Perfekt sitsbåge där som jag lånade en liten stund. Jag tyckte det var lite obekvämt att rida med den... Jag kände mig så stel. Sitsen blev bättre, men jag kunde inte riktigt inverka som jag brukar.


Imorgon är det skola... Usch vad fort den här helgen gick (som vanligt...).


// Felicia




Av teamponnydressyr - 15 januari 2012 18:28

jag blogga nu,har haft fullt upp och så är det lite kaos hemma nu för att vi ska renovera och jag kan inte använda min dator just nu... men här kommer en sammanfattning på lite som hänt den här veckan:


Torsdag: Dressyrträning, han var väldigt pigg och i början fick jag inte riktigt igenom honom men sedan på slutet blev han riktigt fin och särskilt i höger varv i galoppen :) Han har inte känts så fin i det varvet på länge så det var väldigt kul:) Vi tränade mycket på raka spår och tempoväxlingar.


Fredag: Vilodag, slutade fyra och sen så var det tävlingsryttarkväll på klubben så jag hann inte rida.


Lördag: Hoppträning, framridningen gick sådär och jag fick inte riktigt igenom honom i höger varvet. Men hoppningen gick jättebra och han tyckte det var jätteroligt:)


Idag: Skrittade jag ut och det gick bra:)


Imorgon är det dressyrträning. Kan tyvärr inte lägga ut bilderna från när min tränare red just nu efterssom jag inte kan använda min dator men jag kommer att göra det så fort det går!:) Nu måste jag plugga...


//Ebba


Av teamponnydressyr - 15 januari 2012 08:38

Nu kommer det jag pratade om igår-min och Rivers utveckling under året. Året har mest gått ut på att träna. Vi har inte åkt på någon tävling än, men det blir nu till våren   


Här är den första gången jag träffar River.

   

Jag var förtjust i honom redan här. Här var första ridpasset på honom:

När vi köpte honom var han igångriden, men de hade inte direkt ställt så jättehöga krav på honom. Så han var inte så stark och välmusklad. Det jobbar vi fortfarande på  


Det här var första dagen i vårt stall:

Lägg märke till den hemska manen... Det var jättetjock och klippt. Även det har förbättrats, haha     


Ett tecken på det är att han gärna vill hålla sig låg i formen och inte riktigt samla sig. Det är ett av de lite större stegen vi har gjort utvecklingsmässigt. Vi är inte där riktigt än, men det är mycket bättre.

I det här läget, alltså formen, ville han gärna hålla sig i.     


Vi har tränat och tränat och helt enkelt försökt att hitta sätt som passar honom. Träningskurvan har gått mycket upp och ner. Jag har känt att jag inte hittat någon rutin ridmässigt. Jag har inte riktigt kunnat läsa av honom, förens nu egentligen. Eller det släppte för någon månad sedan.


Jag har hela tiden skrivit riddagbok för att se om jag kunde hitta något system. Ex. han går alltid bra dagen efter att jag har gjort mycket lösgörande arbete. Alltså brukar jag jobba mycket lösgörande, ex. skänkelvikningar och fram- och bakdelsvändningar, dagen innan träning.

Ett hett tips från min sida!


Nu kommer lite bilder så ni får se vad jag menar med egna ögon. Här kommer några bilder från september:

           

Oj, vad lång!


Oktober:

               

November:

           

December:

 

Januari 2012:

                           


// Felicia






   

Presentation

Hej och välkommna! Vi är två hästtjejer som tycker om dressyr. Cornelia heter hon till vänster på headern och hon har två ponnysar som heter Norsella och Thommy. Ebba heter hon till höger och hennes ponny heter Virdarnas Polyester.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards