teamponnydressyr

Alla inlägg den 16 december 2011

Av teamponnydressyr - 16 december 2011 22:08

Hejsan! Idag red jag i ridhuset:) Jag jobbade lite lätt dressyr. Thommy var fin och han hade jättemycket energi!! Men han var mjuk och fin. Jag gjorde lite övningar med skritt övergångar och så :) Igår så gick mamma med honom:) Jag var och handlade julklappar. Imorgon ska jag rida ut:) Jag och Ebba ska träffas på eftermiddagen/kvällen och fixa lite bilder och så:) Men nu ska jag sova:) Hejdå! // Cornelia

Av teamponnydressyr - 16 december 2011 20:26

Nu fortsätter jag lite på det jag skrev igår om sår och bandageringsteknik. Jag börjar med att berätta vad man bör ha i sin sjuklåda som alltid ska finnas tillgänglig i stallet.


              Sjuklåda:

  • termometer
  • sax
  • bomull på rulle
  • vetflex                                                                                                     
  • silvertape för att hindra fukt att komma in i såret tex mugg
  • brems (endast vis nödsituation)
  • koksaltlösning
  • mjukgörande salva tex Idomin
   
  • Något som också kan vara bra att ha är en ficklampa om hästen till exempel har skadat sig i munnen eller under magen och man behöver extra belysning för att kunna undersöka.
  • Jodopax (o,1%)
Något som han tyckte var överskattat och inte så bra var purple spray som många använder på "småsår", ofta på sommaren.
 
 
Skölj ett sår med kallvatten i max 5 minuter för att inte fukten ska tränga in i vävnaden.    
Den sista bilden pratade vi mycket om. De har lindat fast en skena av en planka för att stötta upp benet i stället för gips vid fraktur. Jag hade faktiskt ingen aning om att man gjorde så...
Hoppas att ni orkade ta er igenom hela texten.
// Felicia
Av teamponnydressyr - 16 december 2011 19:57

Idag red jag 2 hästar   Först River i ridhuset och efter det Charlie i byn. Ridningen på River gick kanon! Jag tränade mest lite grundläggande och inte så krävande arbete. Det blev mycket övergångar, tempoväxlingar och lite skänkelvikningar. Allt  kändes väldigt bra. 


Jag red mycket stärkande övningar i galoppen som samlad på lite volt, förvänd och enkla byten. Tränade även lite rakritning på medellinjen genom olika uppridningar. Funkade bra!


Jag red barbacka på Charlie vilket också gick bra. Det var längesen jag red honom, så riktigt roligt var det.

En bild på mig och Charlie från i somras.


// Felicia

Presentation

Hej och välkommna! Vi är två hästtjejer som tycker om dressyr. Cornelia heter hon till vänster på headern och hon har två ponnysar som heter Norsella och Thommy. Ebba heter hon till höger och hennes ponny heter Virdarnas Polyester.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards